Angst en Paniek

Iedereen is wel eens bang. Angst waarschuwt mensen voor naderend gevaar en maakt het lichaam klaar om snel te kunnen reageren. Angst is dus een gezonde reactie op dreigend gevaar. Maar sommige mensen zijn bang wanneer de omstandigheden daar weinig aanleiding toe geven. Vaak hebben ze dan ook de neiging om situaties waarin ze angst ervaren te vermijden. Die vermijding kan meer en meer iemands leven gaan bepalen, terwijl de angst er niet door vermindert. Veel voorkomende klachten zijn hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, verminderde eetlust en concentratiemoeilijkheden. Er bestaan verschillende soorten angststoornissen (enkelvoudige fobieŽn, sociale fobie, hypochondrie,Ö).

De angst kan zo sterk worden dat een paniekaanval optreedt. Tijdens een paniekaanval zijn de meest voorkomende symptomen: hartkloppingen, beklemmend gevoel op de borst, verstoorde ademhaling, zweten, duizeligheid, misselijkheid of diarree, gevoel van onwerkelijkheid. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met hyperventilatie. Na een paniekaanval ontstaat vaak de neiging omplekken waar men een nieuwe aanval verwacht te vermijden.

Behandeling

Tijdens de behandeling krijg je veel informatie over hoe angst / paniek werkt en hoe het in stand gehouden wordt. Als je beter weet hoe paniekaanvallen werken kun je namelijk gericht ingrijpen. In de therapie zal ingegaan worden op de klachten, de mogelijke oorzaken, de situaties waarin de angst optreedt en de gedachten die je daarbij hebt.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen om de angst te leren beheersen, verder leer je je angst overwinnen door middel van gerichte oefeningen. Door anders om te gaan met gedachten en gevoelens ten aanzien van de paniek en te oefenen met een andere opstelling wordt je uiteindelijk je paniek de baas.